HABER -
AHBAR
Sözlükte: Herhangibir olay, nesne veya konuya dair elde edilen bilgi
ve türkçe manasıyla haber anlamına gelir.
Terim olarak Hadisle eş manalıdır; Hadis demektir ve Hz. Nebi s.a.v.,
Sahabe ve Tabiundan nakledilen rivayetlere denir. Buna göre gerek isnad Hz.
Nebi s.a.v. e ulaşan Merfu', gerek Sahabiye varan Mevkuf, gerekse Tabii ye
erişen Mektu, bütün rivayetlere Haber adı verilir. Bu tarife göre Haber,
Hadisten daha şumullu addedilmiştir; zira Hadis, sadece Hz. Nebi s.a.v. ile
ilgili rivayetler olduğu halde, haberin şumulüne Hadislerle beraber Sahabe ve
Tabiundan, hatta daha sonrakilerden nakledilen rivayetler de dahildir. Her
Hadis haberdir; fakat her Haber Hadis değildir; bir diğer ifadeyle Haber umumidir.
Hadis ise, Hz. Nebi s.a.v. e ait hususi bir haber türüdür.
Bununla beraber bazı Hadisçiler Hadis ile
haberin birbirinden farklı olduklarını ileri sürerek az önceki tarifte olduğu
gibi Hz. Nebi s.a.v. den Merfu' rivayetlere Hadis, buna karşılık Sahabe ve
Tabiinden nakledilenlere haber demişlerdir. Bu tarifte Hadis ile Haber
birbirlerinden tamamen ayrılmıştır. Aralarında hiçbir ilgi yoktur. Nitekim
Hadisle meşgul olanlara Muhaddis denildiği halde tarih gibi şeylerle
uğraşanlara ahbari denmiştir.
İster Hz. Nebi s.a.v.'in söz, fiil ve
takrirlerinden ibaret Hadis şeklinde olsun, isterse Sahabe ve Tabiin ile daha
sonraki tabakalrdan birine mensub birinden rivayet edilenler olsun, haberler
tariklerine, öteki değişiyle Ravilerin sayısına göre Mütevatir, meşhur ve ahad
olmak üzre üç kısma ayrılırlar, bunların herbiri hakkında kendi başlıklarında
yeterli bilgi var.